اغفر لي صلواتي

image

يا إلهي
اغفر لي صلواتي…
أمضيت عمري أرددها عن ظهر قلب ولم تكن يوما من وحي وجداني
لم يكن بمقدوري ان آتي بمثلها، فكرّرتها تكراراً آملاً بالفوز بمراحمك
وإن تجرأت بكتابة غيرها فلم تكن لتفي بنقل مشاعري
تمتمت أمامك تراتيل بألحان سماوية لحّنها موهوبون ولم يكن بمقدوري نظم ما يوازيها
وعلى مسمعك عدّدت تضرّعاتي عشرات المرات وإن لم أحظَ بعد باستجابة لطلباتي
أرجو ألاّ أكون قد أهنت مكانك بتردادي
فأنت تفهمني قبل أن انطق كلماتي

لقد أغدقتَ مكارمك على كلّ من و ما خلقت
ولم تحرم أحداً من فرصة الحياة حتى الذين أنكروا وجودك طوال عمرهم
فَهُم لا مآل سيعترفون بك عند مماتهم

وإني وإذ كنت من القلائل الذين فازوا برحمتك فأرجعتني الى دنياي بعد ان كنت على قاب قوسين من مغادرتها، فاسمح لي ان لا افهم انتقاءك لأفراد معدودين بإنزال نعمتك عليهم في الوقت الذي نجد فيه الآلاف من بني البشر يجزّون كالخراف في معابدهم لمجرٌد انهم آمنوا بك ومشوا على خطاك.

قياسي

4 آراء حول “اغفر لي صلواتي

  1. Nayla Korban كتب:

    Les voies du Seigneur sont mystérieuses. Nous sommes encore loin de savoir comment Il agit, pourquoi et dans quel dessein. Lorsqu’il y a de l’injustice et des horreurs sur cette Terre, ce sont toujours les Hommes qui sont à blâmer, non le Seigneur. “Homo homini lupus est”: l’homme est un loup pour l’homme.

    • Merci pour votre commentaire. Cependant j’aimerais signaler quelques points:
      – je ne suis pas tout à fait d’accord avec vous que les voies du seigneur sont mystérieuses. Dans l’univers dans lequel nous vivons, tout se passe selon un protocole qui a été dessiné par le Créateur. Le mouvement des astres, la gravité, le cycle de vie de chaque créature, la reproduction des espèces etc…
      – Au sujet de la prière, la question demeure: A-t-elle le même effet lorsqu’elle est récitée ou c’est mieux d’avoir sa propre prière pour refléter ses propres émotions?
      – C’est tout à faits vrai ce que vous dites que les “Hommes sont à blâmer ” pour l’injustice et les horreurs, sauf à quoi ça sert de prier si nos prières n’ont aucun effet sur notre destin?

      • وصلنيالتعليق آلتالي من الدكتور ملحم قزي:

        يا ربي عارفع الكاس
        بطلب منك تغفرلي

        واحد أنا من هالناس
        يوميّي فرضي بملّي

        بتسمعني وقت القداس
        برتّل وصوتي بعلّي

        لكن في عندي وسواس
        احفظ قدام محلّي

        وأتحلى بعقود الماس
        وأحبس من حولي الانفاس

        وانت مميز ينقلّي

        ومرة قعدت وراق الراس
        وسألت وين الغلّي

        لا طبل بدّي ولا جراس
        ولا قصر برأس التلة

        لا جاه بيغني ولا نحاس
        ولا مال بكعب السلة

        يا ربي عطيني إحساس
        وخلّيني بصدق صلّي

        انت الحب الما بينقاس
        نظرلي بوقت القلّي

        ولما ترابي رح ينداس
        وابقى لا جسم ولا لباس

        الرحمة عليّ لا تغلّي

  2. Viken L. Attarian كتب:

    If one believes in God, then one must by definition BELIEVE. Faith cannot coexist with logical explanation. One must accept that one cannot comprehend the actions of God.

    This is actually a very old philosophical problem. It is called the Problem of Evil, or the Epicurean Paradox. It goes something like this:

    PREMISES

    1. God is the ultimate good (dogma).
    2. Evil exists in the world (created by God).
    3. God is omnipotent and can erase evil and end the suffering of the good (dogma).
    4. Evil causes great suffering to the good and the righteous and those who live by their faith (the experience of the living).

    QUESTION

    Why is God not ending evil and letting injustice and suffering to continue?

    CONCLUSION 1

    Something is wrong with one or all of the premises, meaning that God is not the ultimate good, or he/she is not the creator of everything, is not omnipotent and/or cannot do nothing about the continuing suffering and injustice and cannot end evil.

    In this case, even if one is a person of faith, God becomes unworthy of worship and adoration.

    CONCLUSION 2

    God does not exist.

    In this case, obviously one loses one’s faith.

    This paradox has been the source of much of the Judeo-Christian body of theological work, addressing issues of free will and even a lot of the discussions related to Christology. It has also been the source of much of the diverse Christian interpretations of their faith and has arguably even led to the reformation and the creation of the various evangelical movements.

    From a historical perspective, this paradox has shaken the faith of many profound believers who have experienced great evil directly. There are numerous documented cases of survivors of the Genocide of Armenians or survivors of the Jewish Holocaust who have questioned their own faith and even abandoned it, or who have become atheists because they could not reconcile what happened to them with the will of God.

    We live in a world where profound thinking is shrugged away or deemed unnecessary or even a useless waste. Such is the result of concentrating only on things material.

    Thank you for questioning, even the intentions of God.

    God gave us a mind for a purpose. If we are created in the image of the Creator, then using our mind is also his will.

    As the saying goes “Al-a’kl ziynat bani Aadam” (the mind is the ornament of the human being). It is this ability to think critically that makes us human. If one believes in God, then if we do not think, we would actually be betraying the purpose of God.

    Thanks for this journey,

    Your friend,
    Viken L. Attarian

اترك تعليقًا

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار ووردبريس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s